En uryddig prosess

Styret i Bibliotekarforbundet Telemark distriktslag har fulgt med på debatten om biblioteksjef-saken i Seljord kommune. Vi stiller oss undrende til avgjørelsen om å foreta en intern omplassering for å fylle denne stillingen, uten hensyn til kvalifikasjonsprinsippet og offentlig utlysning.

Vi reagerer på rådmannens påstander om hvordan kvalifikasjonsprinsippet fungerer:

Artikkelen held fram under annonsen.

«Eg har behov for å presisere kva kvalifikasjonsprinsippet betyr; det seier at du skal tilsette den best kvalifiserte søkjaren, noko som føreset at det er ein tilsettingsprosess med fleire søkjarar. Det er det ikkje i desse sakene som det her visast til, og kva som måtte finnast av kvalifiserte folk der ute har ingen påverknad når det gjeld slike interne prosessar.» (VTB 19.10.2021)

I et annet innlegg (VTB 18.10.2021) skriver hun:

«Når det gjeld kvalifikasjonsprinsippet, er det som du seier slik at man skal tilsette dei med best kompetanse i ein rekrutterings-/tilsettingsprosess. Nå er det slik at vi i denne saka ikkje har ein slik prosess. Kva som måtte fins av kompetanse der ute har såleis ingen betyding.»

«Det er ikkje slik at ein i kommunal sektor pliktar å lyse ut stillingar.»

Den klare hovedregel er at ledige stillinger i kommunen skal lyses ut, og det skal tungtveiende grunner til for ikke å gjøre dette. Dette er spesielt viktig ved ettertraktede og ledende stillinger, noe denne biblioteksjef-stillingen er.

Vi viser til Sivilombudet: «Ved ansettelser i offentlig stilling skal kvalifikasjonsprinsippet følges. Prinsippet er lovfestet i statsansatteloven, men gjelder også ansettelser i kommunale stillinger på ulovfestet grunnlag». https://www.sivilombudet.no/uttalelser/ansettelse-i-strid-med-krav-i-utlysningsteksten-3/

Vi viser også til en uttalelse fra Sivilombudet i en lignende sak der en kommune har unnlatt å utlyse en stilling: «[D]et ulovfestede kvalifikasjonsprinsippet […] forutsetter at offentlige stillinger blir kunngjort på en slik måte at det blir allment kjent at stillingen er ledig, slik at aktuelle kandidater får en oppfordring til å søke eller melde sin interesse. Utlysingen skal bidra til at tilsettingssaken blir så godt opplyst som mulig, for å sikre at den som samlet sett er best kvalifisert kan bli tilsatt.» Dette er hentet fra denne uttalelsen: https://www.sivilombudet.no/uttalelser/tilsetting-i-kommunale-lederstillinger-uten-utlysning/

Når kommunen sier at det som måtte finnes av kompetanse der ute ikke har betydning, så er ikke dette en riktig forståelse av kvalifikasjonsprinsippet.

Artikkelen held fram under annonsen.

Det spesielle i denne saken er at stillingen har vært utlyst og trukket tilbake før søknadsfristen utløp. Hvorfor har kommunen valgt å ikke ha en ordinær tilsettingsprosess? Avgjørelsen om å trekke tilbake stillingsutlysningen blir først begrunnet med økonomiske hensyn av rådmannen. Ved flere anledninger, blant annet til Vest-Telemark Blad den 3.10 og 8.10, har hun sagt at dette er gjort med bakgrunn i budsjett og for å spare penger. Det fremstår derfor kuriøst for oss at rådmannen noen uker senere velger å begrunne det med behov for omplassering, jmf. AML § 4-6:

«Frå tid til annan opplever ein kommune at tilsette av helsemessige eller andre, personlege grunnar har behov for omplassering, jamfør AML § 4-6. Som arbeidsgjevar pliktar ein å strekke seg langt for å finne anna, eigna arbeid til den tilsette. Dersom kommunen har ei ledig stilling som den tilsette blir vurdert som kvalifisert til, treng ikkje stillinga å bli lyst ut, då tilretteleggingsplikten er førande» skriver rådmannen i tilsvar til Furuvang og Holtars leserinnlegg (VTB 19.10.2021).

Dette virker for oss som et påskudd de har kommet med i ettertid, når man ikke finner grunnlag i loven for budsjettvinklingen. Vi mener det er underlig å bruke denne paragrafen til å begrunne omplasseringen, når kommunen i forbindelse med at utlysningen ble trukket var tydelige på at dette var gjort for å spare penger.

Bibliotekarforbundet Telemark forventer og krever at Seljord kommune gjennomfører utlysningsprosessen etter gjeldende lover og regler, og at den beste kandidaten ansettes.

Hanne Nesset, Leder i BF Telemark Distriktslag

Mari Honningdal, Styremedlem, BF Telemark Distriktslag