Anne Ruth Syrtveit Mikalsen.

Ytring: Tanker fra kommuneoverlegen i Kviteseid til kommunens innbyggere og politikere

Jeg ser i Vest-Telemark Blad at årsaken til at politikerene i formannskapet foreslår å kutte ei legestillinger er at det er kortere fastlegelister i Kviteseid kommune enn i sammenlignbare kommuner. Jeg lurer på hvem man da har sammenligna med? Dersom man sammenligner med de andre 5 Vest-Telemark kommunene så er det egentlig lite variasjon i pasienttallene. Dersom vi ser på antall pasienter som pr dags dato er på fastlegelistene i kommunene, så varierer snitt-tallene i kommunene mellom 562 og 731 pasienter / fastlege. Kviteseid kommune har i dag 570 pasienter / fastlege i snitt.

I henhold til Helse- og omsorgstjenesteloven så er en kommune forpliktet til å tilby en fastlegeordning til alle kommunens innbyggere. Jeg har derfor også sjekka tallene antall innbyggere i Vest-Telemark kommunene sett i forhold til antall fastlegehjemler kommunen har. Da varierer tallene mellom 578 og 800 innbyggere / fastlege. Kviteseid kommune skal ha 800 innbyggere / fastlege.

Artikkelen held fram under annonsen.

Det varierer mellom 2 og 5 fastleger i Vest-Telemark kommunene. Alle de kommunale oppgavene skal fordeles på de fastlegene som er i kommunen. Alle kommunene har en høy andel av eldre i befolkninga og det er derfor et stort behov for tilsyn på sykehjem og samarbeid med hjemmesykepleien. I tillegg så er det pålagt å ha legetjeneste tilknyttet helsestasjon og helsestasjon for ungdom. Fastlegene samarbeider også med jordmor, NAV, demensteamet, psykiatritjenesten osv. Alle kommunene har turnusleger og de fleste kommunene i Vest-Telemark har også lege som holder på å utdanne seg til spesialist i allmennmedisin. Både turnusleger og leger som er under spesialisering har krav på veiledning, noe kommunen er påbudt å tilby.

Jeg har jobben som kommuneoverlege, her er det mange oppgaver som ikke har blitt fulgt opp over flere år. Ser at det er mange planer og tilsyn som skulle vært gjort. Jeg har jobba for å få starta et oppryddingsarbeidet med hensyn på dette. Smitteoppsporing og smittevern er blant annet et arbeidsområde som tar tid når det dukker opp.

Jo færre fastleger det er i kommunen, jo mer av de kommunale tjenestene som ikke er direkte knytta opp mot pasientavtaler, vil falle på den enkelte fastlegen. En kommune med 2-3 fastleger får med andre ord flere kommunale oppgaver pr lege enn en kommune som har mange leger å fordele de oppgavene på

I tillegg så må vi ikke glemme at Kviteseid kommune har ansvar for å gi et akutthelsetilbud til de som til enhver tid befinner seg i kommunen. Dette innbefatter alle elevene på Kvitsund og alle turister. I vintersesongen merker vi at det er mange turister i kommunen. Det er mye høyere trykk på å få øyeblikkelighjelp timer. Vi merker dette trykket både fra skituristene og fra hytteturister. Om sommeren er det svært mange utenlandske turister på hoteller som kontakter legekontoret.

En fastlege som er selvstendig næringsdrivende får utbetalt Basistilskudd fra kommunen tilsvarende 499,- pr pasient som er på lista pr år. I tillegg så betales det ut Utjamningstilskudd til selvstendige næringsdrivende i kommuner under 5000,- innbyggere der gjennomsnittlige fastlegeliste er under 1200 pasienter. I Vest-Telemark er alle fastlegene kommunalt ansatte. Vi får derfor hverken utbetalt Basistilskudd eller Utjamningstillegg. Kommunen slipper denne utgifta og pengene kan i stedet heller gå til å drifte legekontoret med hensyn på de kommunale driftsutgiftene i stedet for at det skal støtte den selvstendige næringsdrivende fastlegens driftskostnader.

Pasienter står selvfølgelig fritt til å velge fastlege utenfor sin egen kommune. Det er fritt legevalg i Norge. Alle pasienter må bare være klar over at det ikke er støtte til drosje til legetime hos fastlege i de tilfellene der det er nødvendig med drosje, dersom legen jobber utenfor kommunens grenser. Da må pasienten dekke disse regningene selv.

Dersom noen innbyggere velger å ha fastlege utenfor hjemkommunen sin så er de å regne som gjesteinnbyggere i faslegeregnskapet. Hjemkommunen må da betale «gjesteinnbyggeroppgjør» til fastlege-vertskommunen. Det vil si at alle innbyggere som bruker sin rett til å benytte fastlege utenfor egen kommune koster kommunen 499,- pr år. Kommunen er pliktig å ha nok faslegehjemler til at alle kan velge lege i egen kommune

Formannskapet ha sett for seg ei inntjening på 1,1 millioner ved å kutte ei legestillinge. Det som ikke har blitt tatt med i dette regnestykket er at enhver legetime, legeattest, forsikringsattest osv genererer inntekter til kommunen i form av pasientens egenbetaling, Helfo-refusjoner og betaling fra forsikringsselskap. Jeg har fått referert at i fjor var inntjeninga i snitt på hver av legene i Kviteseid 950.000,-. Inntjeninga blir med andre ord ikke 1,1 millioner. Det blir en lege mindre til å tjene inn disse kronene. I tillegg så vil de resterende legene ikke ha like mye tid til å ta seg av «inntektsskapende legearbeidet», rett og slett fordi en må ta seg av de kommunale legeoppgavene. Dette medfører at de gjenværende legene også tjener mindre enn de ellers kunne ha gjort inn i kommunens tomme kasse.

Artikkelen held fram under annonsen.

Med vennlig hilsen

Anne Ruth Syrtveit Mikalsen

Fastlege og kommuneoverlege i Kviteseid